15 september 1944 Herwijnen Mustang FB203

65 Squadron RAF


Op 15 september 1944 voert het 65 squadron van de RAF een gewapende verkenningsmissie uit boven Nederland, om precies te zijn het gebied van Dordrecht tot Nijmegen en Arnhem. De missie is onderdeel van de voorbereidingen voor operatie Market-Garden, de grote luchtlandingen van de Geallieerden bij Arnhem, Nijmegen en Eindhoven. Zoveel mogelijk Duitse stellingen worden in die dagen aangevallen.Een van de piloten is Basil Henry Scarff, geboren in Cambridge op 9 november 1920. Zijn vader is machinist op een stoomtrein en 1 van de hobby’s van Basil is dan ook treinen. Na zijn schooltijd volgt hij een opleiding tot technisch tekenaar en loopt  hij stage bij het postkantoor in Cambridge tot het moment dat de oorlog uitbreekt en hij vrijwillig dienst neemt bij de RAF. Zijn broer Fred neem dienst bij de landmacht als Hospik en komt in Frankrijk terecht. Fred maakt de terugtrekking van het Britse leger mee via Duinkerken. Vlak daarvoor trouwt hij met een Francaise die hij daar heeft ontmoet.

Basil met zijn broer Fred hier rechts op de foto.

Training en verplaatsing naar Frankrijk


Hij krijgt zijn training in Alberta, Canada in 1942. Na terugkomst vliegt hij in Spitfires en uiteindelijk in een Mustang gevechtsvliegtuig bij het 65 RAF Squadron. In juli wordt zijn squadron naar Bayeux in Frankrijk geplaatst ter ondersteuning van de Geallieerden die na D-Day in hevige gevechten met de Duitse troepen zijn verwikkeld in Noord-Frankrijk.

Basil Scarff hier rechts op de foto tijdens training in Canada

Eerste missie


Op 2 juli 1944 vliegt hij zijn eerste missie, een aanval op een Duits munitiedepot 9 km ten westen van Falaise. Het squadron wordt aangevallen door Duitse Messerschmitt vliegtuigen waarvan er 2 worden neergeschoten. De missie wordt vroegtijdig beeindigd. Hierna zal Basil Scarff nog vele missies vliegen.



Missies gevlogen door Basil Scarff in de periode 27-6-1944 t/m 6-9-1944

Overplaatsing naar Grimbergen


Op 9 september 1944 wordt het 65 squadron verplaatst naar Grimbergen vliegveld bij Brussel wat kort daarvoor in gebruik is genomen door de RAF. Basil Scarff maakt van deze gelegenheid gebruik om bij de kersverse echtgenote van zijn broer Fred te gaan kijken die in Pecquencourt woont in het noorden van Frankrijk. Zij heeft haar man sinds Duinkerken in 1940 niet meer gezien. Het verhaal komt in een Britse krant, the Cambridge News, te staan.


Zijn laatste missie


Vanaf basis Grimbergen voert het squadron de missie van 15 september uit. Tijdens deze missie wordt het vliegtuig van Basil Scarff geraakt door Duits luchtafweergeschut. 1 van de glycol tanks is geraakt en zonder dit systeem is het onmogelijk om met het vliegtuig door te vliegen. Hij seint zijn collega vliegers door via de radio dat hij eruit springt. Op dat moment vliegt hij net ten noorden van Herwijnen. Hij landt in een gebied met wat bomen maar wordt al snel door de Duitsers opgepakt. Zijn vliegtuig vliegt nog honderden meters door en stort loodrecht neer.

Een ooggetuige


Martijn van Steenis is 10 jaar als hij het afweergeschut van de Duitses hoort die bij Herwijnen staat opgesteld, hij vertelt „ Ik keek in de richting van het luchtafweergeschut en zag plots een stipje in de lucht wat ineens een parachute werd. In de lucht was ook een vliegtuig zichtbaar." Het is de Mustang van piloot Basil Scarff die onbemand doorvliegt richting Herwijnen. „ Ineens raakt het vliegtuig in een duikvlucht een komt loodrecht neer ten noorden van Herwijnen. De parachute was nog zichtbaar en daalde ter hoogte van de twee Hellouwse molens. Ik sprong op de fiets en ging er snel heen echter ter hoogte van de tweede molen werd ik tegengehouden door Duitse soldaten die het gebied al hadden afgezet. In de verte zag ik een aantal mensen aankomen via de Zeek. Dichterbij gekomen zag ik dat het twee Duitse soldaten waren en de piloot, ze liepen vlak langs me heen." Basil Scarff wordt door de Duitse soldaten naar Cafe Waalzicht gebracht, Martijn van Steenis is ze gevolgd. „ In het cafe haalt de piloot iets uit zijn zakken en geeft het aan de Duitsers, het zijn cigaretten." Waarschijnlijk probeert hij de Duitsers te paaien wat niet onverstandig is, de volgende dag komt namelijk een Poolse piloot neer bij Vuren die minder fortuinlijk is.

5 mei 2015, de zoon van Basil Scarff, Peter (links) bezoekt Herwijnen en ontmoet Martijn van Steenis op de plek waar Martijn zijn vader langs zag komen met twee Duitse soldaten 71 jaar geleden.

Krijgsgevangen


Basil Scarff wordt vanaf Cafe Waalzicht afgevoerd naar transit kamp Dulag Luft ( Durchgangslager der Luftwaffe) in Oberursel bij Frankfurt. Daar wordt hij ondervraagd en geregistreerd waarna hij uiteindelijk in krijgsgevangenkamp Stalag Luft 1 ( Stammlager Luftwaffe) terechtkomt. Dit kamp lag aan de Baltische zee nabij Barth in Duitsland

Het identiteitsplaatje van Basil Scarff wat hij droeg in Stalag Luft 1

Reported Missing!


Ondertussen had de familie bericht gekregen dat Basil Scarff vermist was en leefde men tussen hoop en vrees. In the Cambridge News kwam het bericht te staan dat hij vermist was, dit was niet lang na het artikel over zijn bezoek aan de vrouw van zijn broer in Frankrijk. Het artikel vermeld dat Basil in Frankrijk wordt vermist, men was toen nog niet op de hoogte dat dit in Nederland was bij Herwijnen.

Bevrijd en verdere carriere.


Basil Scarff werd uiteindelijk door het Russische leger bevrijd in mei 1945. Hij werd met een Amerikaans vliegtuig teruggebracht naar Engeland waar hij herenigd werd met zijn familie. Hij ging weer werken bij het postkantoor maar kon daar niet meer aarden en ging na 6 maanden terug naar de RAF waar hij tot zijn pensionering werkte, laatstelijk als Squadron Leader. Basil overleed in Maart 2002. Zijn weduwe Doreen, inmiddels 89 ,woont in Leamington Spa.

Basil en zijn vrouw Doreen